Wie met een plug-inhybride of elektrische wagen rijdt, heeft een installatie nodig om die thuis op te laden. Volstaat een stopcontact of kies je beter een laadpaal voor de elektrische of hybride auto? En zo ja, welke dan? Onze experten Nico Moeyaert en William Guillaume zetten je op weg naar de beste laadpaal voor jouw klant.

Opladen via het stopcontact

Rechtstreeks via een standaardstopcontact opladen, zonder begrenzing of beveiliging, mag niet. Maar volgens Nico Moeyaert wordt het ook al geruime tijd niet meer gedaan. “Als je toch rechtstreeks via het stopcontact wil opladen, doe je dat met een laadkabel uitgerust met een In Cable Control Box. Die is voorzien van een beveiliging en stroombeperking. Met dat laatste bescherm je de bekabeling en het stopcontact, maar laadt de batterij trager op.”
 

“Met een laadkabel met In Cable Control Box kan je dan maximaal met een elektrisch vermogen van 2,3 kW opladen. Een hybride auto ligt dus 6 à 8 uur aan het stopcontact. Minstens, want in de praktijk zal het vermogen lager liggen. Voor een full electric auto kies je zeker beter een andere oplossing.”


“Als je volledig elektrische auto slechts een accu van 42 kWh heeft, duurt het bij een constant laadvermogen van 2,3 kW meer dan 18 uur om die van 0 tot 100% op te laden”, vervolgt William Guillaume. “Ga je voor een accu van 82 kWh (Volkswagen ID 4.1), 71 kWh (Audi e-Tron) of 98,7 kWh (Ford Mustang), dan ben je nog veel langer zoet.” Via het stopcontact opladen doe je dus alleen in noodscenario’s, waarin je accu leeg is en je nog maximaal 50 km wilt rijden, om met je elektrische auto ... een laadpaal te bereiken.

Foto 1 laadpaal kiezen
Elektrische auto aansluiten op een laadpaal 

Op naar de eerste echte optie dus, waarbij je klant zijn wagen via een laadkabel aansluit op een laadpaal of laadstation (geïnstalleerd tegen een wand of op een zuil). Er bestaan heel wat verschillende versies: monofasig 16 A (3,7 kW), monofasig 32 A (7,4 kW), driefasig 16 A (11 kW) of driefasig 32 A (22 kW). Een driefasig toestel van 32 A functioneert vaak ook op een lager vermogen, maar het heeft het grootste prijskaartje.

“Voor een plug-inhybride wagen volstaat in principe een AC-laadvermogen van 3,7 kW (monofasig, 16 A)”, aldus Nico Moeyaert. “Maar als je dan binnen x-aantal jaar een volledig elektrische auto hebt, volstaat die laadpaal misschien niet meer. Je moet dus eerst heel goed met je klant spreken. Welk elektrisch vermogen heeft hij of zij ter beschikking? Maar ook: welk type auto heeft de klant nu? En met welke elektrische/hybride wagen denkt die in de toekomst te rijden?”

De meeste elektrische wagens laden tegenwoordig op maximaal 11 kW (AC, driefasig 16 A). Een laadpaal van 11 kW is daarvoor geschikt. Uit budgetoverwegingen zou je klant ook voor een laadpaal met een minder hoog vermogen kunnen kiezen, maar die is mogelijk niet geschikt voor de toekomstige elektrische wagens met hogere accuvermogens. In deze toepassing gaat de klant het best voor een driefasige aansluiting 20 A of 25 A, zodat er altijd energie overblijft om de rest van de woning van energie te voorzien.

foto laadtijd laadpalen

Wat met de beveiliging?

Als installateur check je het best even met je keuringsorganisme, zodat er achteraf geen discussies ontstaan. Vanzelfsprekend zijn er ook enkele vuistregels. 

Elke laadpaal heeft een of meerdere laadpunten of connectoren om een hybride of elektrische auto aan op te laden. Elk laadpunt moet je apart beveiligen met een passende automaat en een lekstroomschakelaar van 30 mA. Die laatste zet de spanning uit bij een AC-lekstroom tussen 15 en 30 mA. Het probleem is dat de lekstroom ook DC kan zijn, bij een isolatiefout achter de gelijkrichter in de elektrische auto. Een normale lekstroomschakelaar zal dat niet detecteren.

“De vraag is dan: welke lekstroomschakelaar moet je wel plaatsen?”, merkt William Guillaume op. “Heel wat laadpalen hebben tegenwoordig een ingebouwde DC-lekstroombeveiliging voor 6 mA. Als je één laadpunt plaatst, zal die beveiliging de installatie tegen de DC-lekstromen beschermen. Heeft de laadpaal niet deze lekstroombeveiliging, dan kan je beveiligen met een differentieel type B.



En wat als je meerdere laadpunten installeert? Dan kies je sowieso voor differentieelbeveiligingen van type B, om de installatie tegen DC-lekstromen te beschermen.

Foto alinea 3

Nog beter: laadpaal met dynamic load balancing

Oké, een laadpaal is de betere keuze om thuis een elektrische of plug-inhybride auto te laden. Maar dan blijft er nog een probleem over. Je klant wil zo snel mogelijk opladen, maar tegelijk zijn elektriciteitsinstallatie niet overbelasten. Het is niet de bedoeling dat de stroom uitvalt terwijl hij of zij ’s avonds kookt, de wasmachine gebruikt en de wagen oplaadt.
 

“De oplossing is een laadpaal met load balancing. Deze technologie past het gebruikte vermogen voor de elektrische auto aan het overige verbruik in huis aan. Alle andere elektrische toestellen krijgen voorrang daarbij”, vertelt Nico Moeyaert.
 

“Bij static load balancing wordt een vaste stroomcapaciteit voor de laadpaal gereserveerd en over alle laadpunten daarvan verdeeld. Interessanter is echter dynamic load balancing: daarbij checkt het systeem continu hoeveel stroomcapaciteit er overblijft en verdeelt het die over de laadpunten van de laadpaal. Zo wordt de elektrische auto altijd met het maximaal beschikbare vermogen opgeladen, zonder dat de stroom uitvalt.”



Bepaalde laadpalen met dynamic load balancing kunnen energie van je zonnepanelen gebruiken. “Zo verkoop je die elektriciteit niet aan het net, tegen slechts 0,04 euro per kWh (als je al een digitale meter hebt), maar verbruik je de stroom zelf.” Bij zo’n slimme laadpaal kan je eventueel ook het verbruik opvolgen. Zo kan je klant bijvoorbeeld het verbruik voor het woon-werkverkeer doorrekenen aan zijn of haar werkgever.

Conclusie: wat is de beste laadoptie?

“Om een elektrische auto thuis op te laden, zou ik altijd een laadpaal van 11 kW (AC) kiezen, met dynamic load balancing”, besluit Nico Moeyaert. “De federale regering stimuleert ook volop het gebruik van slimme laadpalen”, vult William Guillaume aan. “Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde een belastingvermindering aan voor wie als particulier tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een intelligente laadpaal plaatst die groene stroom verbruikt.”