Van ‘in het stopcontact steken via een laadkabel met In Cable Control Box’ tot een slimme laadpaal met dynamic load balancing: om een elektrische of plug-inhybride auto thuis op te laden, heb je verschillende oplossingen. Allemaal hebben ze voor- en nadelen, aldus onze CEBEO-experten Nico Moeyaert en William Guillaume. Behalve dan de optie die je klant het best kiest: die biedt alleen maar troeven.

Rechtstreeks op het stopcontact met beveiliging

Bij deze eerste optie laadt je klant de plug-inhybride of elektrische auto thuis niet met een laadpaal op, maar rechtstreeks via een standaardstopcontact via een laadkabel met In Cable Control Box. “Zo heb je geen extra installatie nodig (dus ook geen extra ruimte daarvoor) en kan je overal laden”, merkt Nico Moeyaert op.


Maar deze oplossing is enkel interessant in noodgevallen. “Je laadt immers tergend traag op, met een maximaal laadvermogen van 2,3 kW. Zo duurt het meer dan 18 uur om een volledig elektrische auto met een accu van slechts 42 kWh op te laden.”
 

Elektrische auto opladen via een laadpaal


“Een elektrische auto thuis via een laadpaal opladen is een veel beter idee. Om te beginnen, laad je veel sneller. Kies je bijvoorbeeld een laadpaal met een laadvermogen van 11 kW, dan duurt het opladen van diezelfde accu van 42 kWh nog een kleine 4 uur, als het beschikbare laadvermogen stabiel blijft. Tegelijk is de laadpaal veel veiliger”, vertelt William Guillaume. Een laadsessie starten doe je met een RFID-badge of app. “Zo kan niet zomaar iedereen zijn elektrische auto aan je laadpaal thuis opladen, als die buiten staat of hangt.”




“Een laadpaal neemt niet veel plaats in, zelfs niet als het al een groter model is”, vertelt Nico Moeyaert. “Daarnaast heb je wat ruimte nodig om je laadkabel op te bergen en om je voedingskabel aan te sluiten.”




De installatie kan relatief eenvoudig zijn: “Met een aparte extra kring in het verdeelbord en een voedingskabel tussen dat bord en het laadstation. Tenzij de klant over onvoldoende vermogen beschikt, dan moet hij eerst een verzwaring bij Fluvius aanvragen en zijn er extra aanpassingen in het verdeelbord nodig."

 

foto infographic elektrisch opladen auto

Laadpaal met dynamic load balancing

“Als je ervoor kiest om je elektrische auto thuis met een laadpaal op te laden, blijft er wel nog een probleem over. Wanneer je ondertussen te veel andere elektrische toestellen gebruikt, zoals de vaatwasser of het fornuis en de oven, raakt je elektriciteitsinstallatie almaar overbelast”, vervolgt Nico Moeyaert.


“Om dat te voorkomen, installeer je het best een laadstation met dynamic load balancing. Deze technologie checkt voortdurend hoeveel vermogen er nog overblijft terwijl de andere toestellen ingeschakeld zijn. Die resterende capaciteit verdeelt het systeem over de gebruikte laadpunten (de connectoren) van de laadpaal.”


Het grote voordeel is comfort: “Je houdt het maximaal energieverbruik onder controle en je vermijdt dat de stroom uitvalt. Tegelijkertijd voorkom je pieken in je stroomverbruik, als je met deze laadpaal thuis je elektrische of hybride auto oplaadt. Vanaf 1 juli 2022 zullen die in Vlaanderen immers bepalen welk nettarief je betaalt, als de capaciteitstarieven ingevoerd worden.” Van een slimme laadpaal kan je klant bovendien het verbruik volgen en dus doorrekenen aan de werkgever, als die tussenkomt in die kost voor woon-werkverkeer.


Een laadstation met load balancing moet je verbinden met de elektrische installatie van de woning, bijvoorbeeld via een slimme meter. Zo kan het station de nodige gegevens over het energieverbruik in huis ophalen.


 

Geen nadelen, dan? 

Heeft de laadpaal met dynamic load balancing dan geen nadelen? Eigenlijk niet, aldus Nico Moeyaert en William Guillaume. Het is dé oplossing om thuis een elektrische of plug-inhybride auto op te laden. Hoe je precies tot de juiste laadpaal voor jouw klant komt, lees je in de tweede blogpost met onze experten.