You are using an outdated browser. Upgrade your browser today to better experience this site.

Alle toonbanken in onze filialen zijn momenteel gesloten. Je kan wel nog steeds bestellen en afhalen in het nachtsas of laten leveren op adres. Bekijk zeker de aangepaste openingsuren op onze filialenpagina.  |  Meer informatie en de laatste updates op deze pagina.

Onze service draait om jou

Cebeo filiaal - hoog servicelevel

Hoog servicelevel in Cebeo filiaal 

Als de installateur van één iets wakker ligt, dan is het de vraag: “Is mijn product voorradig?” Dát verzekeren, dag in dag uit, is het begin van onze logistieke service, weet An Moors, Head of Product Management.

LEES VERDER


lichtplan specialist

 

Geen lichtplan zonder werfbezoek

“De kennis van de Cebeo lichtspecialist is van goudwaarde. Hij houdt rekening met sfeer, lichtsterkte, -kleur en -temperatuur. Hij staat de installateurs ook bij met technische kennis en praktische tips.”

LEES VERDER


Logistieke werking

Een blik op onze logistieke werking

‘Voor 19u besteld, morgen geleverd.’ Het klinkt zo vertrouwd, maar een evidentie is het niét. Het vraagt een geoliede logistieke machine, met vele menselijke radertjes. Wist je dat er zich soms meer dan tien mensen over jouw bestelling ontfermen?

LEES VERDER

PV calculator

Zo overtuig je een nieuwe PV-klant

Op deze website bieden we diverse tools aan die de installateur helpen bij zijn project. Één daarvan is de PV-calculator. ACR Elektrotechniek, ook actief op de PV-markt, is overtuigd van de meerwaarde van een rapport afgeleverd door Cebeo.

LEES VERDER


 

download volledig dossier

bekijk volledig dossier

 


 

Cebeo filiaal biedt een hoog servicelevel voor dagdagelijkse producten 

 

An Moors, Head of Product Management

Campus-opleidingen, de Cebeo e-shop, specialisten die ter plaatse komen, bijstand aan de toonbank, het opmaken van licht- en ventilatieplannen… de lijst van de door Cebeo aangeboden services is lang. Maar als de installateur van één iets wakker ligt, dan is het de vraag: “Is mijn product voorradig?” Dát verzekeren, dag in dag uit, is het begin van onze logistieke service, weet ook An Moors, Head of Product Management.

 

De Market Segment Manager vervult een sleutelrol in het bepalen van ons residentieel aanbod”, opent An Moors. “Om dat te bepalen, detecteren en luisteren ze naar de noden van de markt. De residentiële installateur is de klant bij uitstek die het vaakst in het filiaal langskomt. Het is dus belangrijk voldoende ‘grijpvoorraad’ te voorzien. Denk maar aan lampen, afdekplaatjes,… zaken om ‘ad hoc’ opdrachten te gaan verrichten die minder voorbereid zijn.

 

80 – 20

Die belangrijkste ‘runners’ liggen dus in het filiaal. Elk product van ieder merk op stock hebben, is onmogelijk. “80% van wat in onze filialen ligt is ‘basisassortiment’, de overige 20% kan dus anders ingevuld worden, bijvoorbeeld naar regionale behoefte. Een basisassortiment is trouwens geen statisch gegeven, maar evolueert mee met de tendensen uit de markt.”

“Gaat het om geplande projecten, dan geeft de installateur beter zijn bestelling op voorhand door, en kan hij die dankzij onze performante logistieke service ’s anderendaags laten leveren uit de centrale voorraad. Zo hoeft die lokale stock niet gebruikt te worden. Daarom ligt er dus slechts een beperkt deel van ons assortiment in de filialen”, verduidelijkt An Moors.

 

Purchase Inventory Management

“De uitdaging voor Cebeo is om steeds over voldoende voorraad van verschillende producten te beschikken. Een nieuw Product Inventory Management team zal waken over de grootte en de rotaties van die voorraad. De opdracht is om aan de klantenvraag te beantwoorden, zonder dat er overstock blijft liggen.”

 

Product categorieen

Eerste, tweede en derde keuze

Hoe bepaalt Cebeo nu welke producten het opneemt in haar assortiment? “We baseren ons op het categorieplan van de productmanagers. Dat plan houdt rekening met factoren als vraag, kwaliteit, prijs,… Op die manier bepalen we een eerste en tweede keuze product, en soms ook een derde keuze. In sommige provincies hebben lokale fabrikanten meer aantrekkingskracht. Maar voor bepaalde producten is de vraag overal in België dezelfde. Denk maar aan schakelmateriaal van Niko.”

Kabel

“Onze footprint op de kabelmarkt is groot. Om aan deze vraag te voldoen, werken we heel veel met planbestellingen. Vergis je niet, kabel is geen gemakkelijke materie, want de prijzen zijn ook sterk afhankelijk van de koperprijs. Echter, speculeren op die koperprijs is gevaarlijk, en doen we niet”, benadrukt An Moors. “Ook voor producten die van ver komen, denk maar aan PV die grotendeels van Azië komt, bestellen we heel planmatig.”

 

Korte Product Life Cycle

Een uitdaging van onze tijd zijn de kortere product life cycles. Op de Cebeo e-shop zijn liquidaties te vinden. “De installateur moet weten dat dit in geen geval minderwaardige of slechte producten zijn. Wanneer een bepaald product uitgefaseerd wordt, en er een opvolger komt, maken we hiervoor steevast een nieuw artikelnummer aan. We proberen altijd te vermijden dat we een mix van oude en nieuwe producten moeten geven. Maar stel dat een klant 100 downlights vraagt, dan zijn die vast niet voor één ruimte bestemd. De klant kan beslissen de oude soort in de ene, en de nieuwe soort in een andere ruimte te plaatsen. Dit gebeurt evenwel nooit zonder overleg met de klant.”

“Of er soms stockbreuken voorkomen? Uitzonderlijk, maar ja, dat gebeurt. Wanneer een klant een heel grote hoeveelheid van een bepaald artikel nodig heeft, dan proberen we daaraan te voldoen. Het risico bestaat dat een andere klant hierdoor op een stockbreuk kan lopen. Binnen de kortste tijd is die voorraad terug aangevuld. Maar in heel dringende gevallen kan onze binnendienst altijd wel een alternatief voorstellen, om de klant uit de nood te helpen. Maar nogmaals, we hebben het over uitzonderingen.”

 

Cebeo filialen rekken

producten in rek

materiaal in filiaal

 

Business Continuity Management

Andere uitzonderlijke situaties zijn staking, hevige sneeuwval, of in het ergste geval: een brand in het logistiek center. “Brand is natuurlijk het slechtst denkbare scenario, maar zelfs dan kunnen we rekenen op het Business Continuity Management. Dat houdt in dat we voor de grootste runners oplossingen zoeken bij onze belangrijkste partner leveranciers. We bereiden ons zo goed mogelijk voor om de continuïteit zoveel mogelijk te garanderen”, besluit An Moors.  

 


 

Geen lichtplan zonder werfbezoek. Een bezoek is nuttig voor alle partijen! 

 

Philippe Wouters en Ilse Emmerechts

“Wanneer we een project binnenhalen, hetzij nieuwbouw of renovatie, dan vraag ik altijd of we een voorstel voor de verlichting mogen doen”, vertelt Ilse Emmerechts, medezaakvoerder van installatiebedrijf Vanden Eynde en Zoon BVBA. “Indien ja, dan contacteer ik Philippe en werken we samen een plan uit. Mijn partner Wim (Vanden Eynde) neemt de domotica, PV, HVAC - kortom alle andere technieken - voor zijn rekening. Ook hij doet dit trouwens in nauw overleg met de respectieve Cebeo specialisten.”

 

 

Een leeg plan

“Eigenlijk vertrek ik het liefst van een leeg plan”, vertelt Philippe Wouters, lichtspecialist in regio Brabant. “Dan kan ik met een onbevangen blik aan de slag gaan. Ik vertrek uit de vraag: welke sfeer wil ik creëren in die woning? Tijdens een overleg met de eindklant – want dat probeer ik ook zo vaak mogelijk te hebben – blijkt meestal enkel de bekommernis om het type armaturen. Het resultaat kan soms hetzelfde zijn, maar mijn beginpunt is anders. Uiteraard ga ik ook op zoek naar een zekere mate van uniformiteit van armaturen.”

“Een ander verhaal is het als een klant zoals Ilse, of een architect naar mij komt met een plan waarop de lichtpunten al voorzien zijn. Dat lijkt misschien gemakkelijker, maar het tegendeel is waar, want dan ben je soms beperkt in een aantal oplossingen of armaturen. Als het even kán, dan ga ik altijd ter plaatse poolshoogte nemen. Wanneer er nog geen werf is, bij een nieuwbouwproject, lukt dat uiteraard niet. Maar een lichtplan is flexibel, ik kan dus altijd nog aanpassingen aanbrengen in een later stadium.”

 

Ook technisch advies

“Philippes kennis is van goudwaarde voor ons”, vertelt Ilse Emmerechts. “Niet alleen houdt hij rekening met sfeer, lichtsterkte, -kleur en -temperatuur. Hij staat de installateurs ook bij met technische kennis en praktische tips: welk type veren of montagesysteem te gebruiken in bepaalde bouwstructuren, bijvoorbeeld.”

 

Stappenplan lichtstudie

 

Tinnen jubileum

Installatiebedrijf Vanden Eynde en Zoon BVBA doet al tien jaar een beroep op de diensten van de Cebeo specialist. “Philippe weet intussen in welk klantensegment wij actief zijn, en bijgevolg wat voor type oplossingen werkt en wat niet. Onze klanten situeren zich vooral in het hogere segment. Maar een woning inrichten met uitsluitend dure producten, is niet meer van deze tijd. Meestal wenst men één of enkele eyecatchers, de rest moet je meer budgetvriendelijk invullen.”

“Ilse is heel punctueel naar haar eindklanten”, weet Philippe na een jarenlange samenwerking. “Tijdens mijn werfbezoek zeg ik altijd: ‘ik kan niet tónen hoe de verlichting er uit zal zien’. Maar dan probeer ik met handen en voeten uit te leggen wat het te verwachten effect van de verlichting zal zijn. Eindklanten appreciëren dat. Bovendien leer ik zelf ook heel veel uit zo’n bezoek, over de mogelijke verlichtingsoplossingen.”

De juiste tools

“Ik herinner me een verlichtingsproject in een manege”, vertelt Ilse Emmerechts. “Op de piste is schaduwvorming uit den boze, want paarden kunnen opgeschrikt worden door hun eigen schaduw. Wij beschikken niet over de tools om die berekeningen uit te voeren, gelukkig kon Philippe een gepaste oplossing aanreiken.” “Dat was inderdaad een leerrijke ervaring. Een zeer egale verlichting was daar van cruciaal belang”, aldus Philippe Wouters.

“Ilse vraagt ook heel vaak maatwerkprofielen aan. Met onze goede samenwerkingen bij bijvoorbeeld Delta Light of Modular kunnen we haar die zonder problemen bezorgen. Doorgaans tekent Ilse zelf de maten uit.” “En LED-strips, heel veel LED-strips”, vult Ilse aan.

 

Cebeolightstudio

Kleine daad, grote dienst

“Als installateur win je vaak extra vertrouwen van een klant, wanneer je vergezeld bent door een specialist van Cebeo”, merkt Ilse. “De klant weet dat wij er zijn om oplossingen aan te reiken voor zijn probleem. Ook al hoeft het niet steeds om grote ‘problemen’ te gaan. Soms kun je hen met iets heel kleins al een grote dienst bewijzen. Dat geldt ook voor de installateur, die natuurlijk zijn vak kent, maar soms evengoed ‘vast’ zit met een bepaalde vraag.”

 

Cebeo Campus opleidingen

“De verlichtingsindustrie evolueert bovendien zo snel, dat het voor de doorsnee installateur gewoon niet mogelijk is om steeds van alle nieuwigheden op de hoogte te blijven. Zelfs al volgt hij regelmatig een Cebeo Campus opleiding. De core business van een installateur is installeren. Onze job is grotendeels om zoveel mogelijk de vinger aan de pols te houden van wat er evolueert in de sector. Wij worden constant bijgeschoold en opgeleid, en daarin zit ook onze meerwaarde”, besluit Cebeo lichtspecialist Philippe Wouters.

 

 


 

Eén bestelling gaat door vele handen 

 

‘Voor 19u besteld, morgen geleverd.’ Het klinkt zo vertrouwd, dat het een evidentie lijkt. Maar dat is het niét. Het vraagt een geoliede logistieke machine, met vele menselijke radertjes. Wist je dat er zich soms meer dan tien mensen over jouw bestelling ontfermen?

CDC grondplan goederen

1. De inkomende artikels worden gereceptioneerd en na controle op stock genomen of rechtstreeks naar de verzendzone (expeditie) gebracht.

2. Elke bestelling wordt toegewezen aan onze orderpickers, die actief zijn in verschillende zones. (Afhankelijk van het aantal productcategorieën en de omvang van de artikels gaan meer magazijniers aan de slag.)

3. Kabelcoupes worden klaargemaakt met kabelsnijmachines en naar de expeditie gebracht.

4. In de voetzone staan meerdere magazijniers per bestelling in voor het ‘picken’ van klein materiaal, dat samen in één pakket naar de expeditie gaat.

5. Expeditie: alle artikels worden gesorteerd per bestemming via een kleurcode.

6. Bij onze transporteurs worden de bestellijnen die samenhoren, samengevoegd tot één levering voor de klant.

 

1 Grote bobijnen  -  2 Bobijnen/haspels  -  3 Kabelsn ijmachines  -  4 Rollen  -  5 Receptie controle  -  6 Langgoed  -  7 Receptie goederen  -  8 Bureel  -  9 Verlichting - elektrotechniek   -  10 Voetzone  -  11 Runners  -  12 Inpak en sorteerzone per transporteur  -  13 Sorteerzone per filiaal  -  14 Verzendingszone  -  15 Nachtsas  -  16 Algemene opslag  -  17 Kasten  -  18 Klein consumer en groot wit  -  19 Sorteerzone per klant  -  20 Opslagruimte   21 Service  -  22 Retourruimte  -  23 Receptieruimte

DOWNLOAD GRONDPLAN

 

 


 

“Een Cebeo PV-rapport trekt aarzelende klanten over de streep” 

 

Cebeo PV-rapport

 

Op deze website bieden we diverse tools aan die de installateur helpen bij zijn project. Één daarvan is de PV-calculator. ACR Elektrotechniek, ook actief op de PV-markt, is overtuigd van de meerwaarde van een rapport afgeleverd door Cebeo. 

“Onze ambitie is om 30 à 50 PV-installaties te plaatsen per jaar”, aldus Raf Rijckx van ACR. “Een rapport op basis van de Cebeo PV-calculator straalt professionalisme uit. Het kan een twijfelende klant over de streep trekken.”

 

Twee types klanten

“Er zijn twee types klanten”, gaat Raf Rijckx verder. “Diegene die alles willen weten over de PV-installatie die op hun dak komt, en diegene die enkel geïnteresseerd zijn in de kostprijs en de terugverdientijd. Mijn ervaring leert dat de tweede groep het grootst is. Dan kan je als installateur wel zeggen dat de investering op 5 jaar terugverdiend is, maar echt geloofwaardig is dat niet.”

Nico Hansen en Raf Rijckx

 

 

“De doorsnee gebruiker interesseert enkel de kostprijs en de terugverdientijd.”

 

“Je kan als installateur wel zeggen dat een installatie op vijf jaar terugverdiend is, maar erg geloofwaardig is dat niet.”

 

PV-calculator

Wanneer een klant zijn terugverdientijd wil kennen, dan maak ik handig gebruik van de Cebeo PV-calculator. In enkele stappen krijg ik een piekfijn overzicht en een betrouwbare voorspelling, die ik toevoeg aan de offerte. Een klant die de Cebeo hoofding ziet, is meteen extra gerustgesteld. Want als de groothandel zich eraan verbindt, is de perceptie sterker dan wanneer dit enkel van de installateur komt die tenslotte zijn project wil verkopen. De naam en het Cebeo logo zijn een kwaliteitsgarantie.

 

Stappenplan PV

5 REDENEN OM DE PV-CALCULATOR TE GEBRUIKEN

naar de pv-calculator

 

Cebeo specialist

“Wanneer ik grotere PV-projecten behap, dan neem ik om diezelfde reden altijd een Cebeo specialist onder de arm, die ook ter plaatse mee gaat kijken. Zijn aanwezigheid schept vertrouwen, en uiteraard is zijn expertise ter plaatse goud waard.”

“Gebruikers die echt alle details en berekeningen willen weten, geef ik inzage in een excel die ik gebruik sinds ik een SMA-opleiding volgde. Maar de meeste gebruikers hebben niet echt een boodschap aan het technische verhaal”, besluit Raf Rijckx.

 

 

Contact
Wij gebruiken  cookies
Wij gebruiken  cookies  om uw gebruikerservaring te verbeteren.