“De groene oplossing die tijd, geld en filestress bespaart”
Het verkeer in steden, en zeker in een grootstad als Brussel, slibt stilaan dicht. Retailers, distributeurs en hun klanten zijn daar bezorgd over. Cebeo gaat daarom een deel van zijn bestellingen in de Brusselse binnenstad leveren met een cargobike. “Vanuit de sector is er steeds meer vraag naar een ecologische vorm van leveren. Vandaar onze keuze voor fietskoeriers. Dit project past bovendien perfect in onze ecologische visie om de impact op het klimaat te beperken”, stelt Wim Pyra, transport manager bij Cebeo.
Tegen 2030 moet Europa 40% minder broeikasgassen uitstoten. Om die doelstelling te halen, zullen ook bedrijven forse inspanningen moeten leveren. Cebeo wil zijn steentje bijdragen en via concrete acties een zo duurzaam mogelijke onderneming worden.
Wim Pyra: “Als marktleider hebben we een voorbeeldrol te vervullen, klanten verwachten van ons dat we met duurzame transportoplossingen komen. We zoeken al jaren intensief naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo deden we al testen met kleine elektrische bestelwagens, maar in grootsteden, zoals Brussel, blijft het met de wagen moeilijk om ter bestemming te geraken. Er wordt geen tijdswinst geboekt.”
Proefproject leidt tot succesvol partnerschap
Om toch een antwoord te vinden op dit mobiliteitsvraagstuk, ging Cebeo in zee met Urbike, een coöperatieve vennootschap die leveringsdiensten voor bedrijven aanbiedt. Wim Pyra: “We hebben gedurende enkele maanden een pilootproject opgezet, waarbij we de fietskoeriers op de voet konden volgen. Leveringen en materiaal retourneren gebeurden correct, tijdig en vlot. Daarnaast hebben we gekeken of ons afzetvolume voldoende groot was. Met zo’n 35 leveringen per dag werd al snel duidelijk dat hier toekomst in zit.”
Dat mag niet verbazen. Urbike heeft ook al projecten lopen met Bpost, Delhaize en MultiPharma. “Onze missie is het verduurzamen van logistieke activiteiten. De cargofiets is volgens ons essentieel om de mobiliteitsproblematiek in een grootstad aan te pakken. We combineren technische expertise met proefprojecten die tot meetbare resultaten leiden. Uit de testperiode met Cebeo bleek alvast dat de cargobike ook voor hen een ideale oplossing was. Bovendien garanderen ze voldoende leveringen om een fietskoerier continu op de baan te houden”, stelt Philippe Lovens, CEO van Urbike.
Een inspirator voor andere bedrijven
Na de testperiode gaat Cebeo deze maand officieel van start met leveringen met de cargobike, die in een nieuw Cebeo-jasje werd gestopt. Bovendien gaat het bedrijf na of het ook in andere steden fietskoeriers kan inzetten. “We geloven hier sterk in en we willen andere bedrijven en klanten inspireren. Daarnaast nemen we ook andere maatregelen om onze ecologische voetafdruk kleiner te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld over opleidingen ecodriving voor onze chauffeurs en de verdere elektrificatie van ons wagenpark”, besluit Wim Pyra.