Campus Glorieux Secundair Ronse zet sterk in op toekomstgericht onderwijs. In samenwerking met Cebeo werd een unieke praktijkopdracht rond energiemanagement uitgewerkt. Leerlingen van het zesde jaar Elektrische installaties (finaliteit Arbeidsmarkt) werkten samen een compleet PV-systeem uit voor het vak Energiemanagement.
Nieuw vak, nieuwe eindtermen
De energietransitie en duurzaamheid zijn vandaag niet meer weg te denken, in de sector niet, maar ook niet in het secundair onderwijs. Recent werden er nieuwe eindtermen geïntroduceerd, en het schooljaar 2024-2025 was voor de zesdejaars het eerste jaar met deze eindtermen. Het was ook meteen het eerste jaar dat Gregory Vangermeersch, technisch adviseur en leerkracht Elektriciteit, het vak Energiemanagement gaf aan de leerlingen van Campus Glorieux Secundair Ronse.

“Dit project is een uitgelezen kans om theorie en praktijk te koppelen”, vertelt Gregory. “De leerlingen maken zelf de berekeningen, leren hoe zonnepanelen correct worden geplaatst en mogen het volledige systeem effectief installeren. Voor hen is het de max om te zien dat er echt energie geproduceerd wordt.”

Aanrader voor andere technische leerkrachten
De ervaring in Ronse toont dat het vak Energiemanagement een mooie combinatie kan zijn van theorie en praktijk. “Het is een heel leuk project om te doen. De leerlingen zijn enthousiast, ze leren enorm veel en het resultaat is zichtbaar op ons eigen schoolgebouw. Ik kan dit zeker aanraden aan andere scholen die werk willen maken van duurzaam en praktijkgericht onderwijs.”
Het traject is opgebouwd over bijna een volledig schooljaar: “In het eerste trimester leer ik de jongeren de elektrische flow binnenin een installatie in combinatie met de aansluiting op het openbare net”, vertelt Gregory. “In het tweede trimester gaan we dieper in op de technische uitwerking van een zonnepaneelinstallatie en staan we stil bij alle wettelijke berekeningen.
Voor de uiteindelijke montage waren zo’n 2 à 3 lessen nodig van telkens 3 uur.”
Naast technische kennis krijgen de jongeren ook heel wat vaardigheden mee rond samenwerking en veiligheid. “Onze leerlingen vinden het super om op het dak van de school te werken, het is de perfecte teambuilding. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan de veiligheidsvoorschriften die gelden bij werken op een dak. Het geeft de leerlingen een gevoel van trots om samen iets tastbaars en functioneels te realiseren.”

Een project dat groeit
Het project zal ieder jaar als terugkerende oefening worden ingezet. Dit schooljaar worden de panelen opnieuw losgekoppeld, zodat de zesdejaars van het schooljaar 2025 – 2026 de zonnepanelen in de klas leren monteren, om daarna het volledige frame opnieuw op het schoolgebouw te installeren. Op die manier leren de leerlingen stap voor stap de volledige cyclus kennen.
Om budgettaire redenen groeit het project jaar na jaar. Vorig schooljaar werden de zonnepanelen aangekocht, de kabels, de omvormer en de aansluiting op het net. In de toekomst komt er een batterij bij, zodat de leerlingen ook die technologie leren kennen en in de praktijk aan het werk zien in combinatie met een energiemanagementsysteem (EMS).
Partnerschap met Cebeo
Voor de aankoop en technische ondersteuning werkte Campus Glorieux Secundair Ronse samen met Cebeo.
“Green & Smart-specialist Joris kent echt zijn vak en voerde ook alle berekeningen uit zonder dat ik er zelfs naar vroeg. In zekere zin had hij ons eigenlijk al de oplossingssleutel meegegeven”, vertelt de leerkracht.
Ook interesse om een project op te starten met Cebeo? Neem dan contact op met jouw vertegenwoordiger of een filiaal bij jou in de buurt.
