Sonepars Green Offer: een ecologische wereldprimeur

Sonepars Green Offer: een ecologische wereldprimeur

Onze klanten aanmoedigen om zich samen met ons in te zetten

De mensheid staat op een keerpunt: we moeten onze planeet anders gaan behandelen. De opwarming van de aarde en het beheer van hulpbronnen zijn twee van de grootste uitdagingen waar we vandaag de dag mee geconfronteerd worden. We moeten het roer resoluut omgooien wat betreft de productie en het gebruik van energie en hulpbronnen die onze industrieën, steden, huishoudens en de wereld in het algemeen draaiende houden. 

Sonepar heeft een verantwoordelijkheid op dit gebied. Met een omzet van 32,4 miljard euro, vestigingen in 40 landen en 60.000 leveranciers speelt de groep een centrale rol in de wereldwijde distributie van elektrisch materiaal. Vanuit die positie wil Sonepar meer verantwoordelijke praktijken aanmoedigen en met zijn leveranciers samenwerken om hun inspanningen te versterken. De groep richt zich op drie belangrijke gebieden: het verminderen van de impact op het milieu, het opleiden van haar 44.000 werknemers om klanten te adviseren over de beste praktijken, en het aanbieden van een Green Offer. 

Dit Green Offer is een wereldprimeur op milieugebied. Bij de lancering in augustus 2022 in Zweden was Sonepar de eerste distributeur van elektrisch materiaal die deze vergelijkende indicator in CO2eq* ontwierp en op een reeks van zijn producten aanbracht. 

* CO2eq = CO2-equivalent. Het gaat om een maateenheid die wordt gebruikt om de emissies van verschillende broeikasgassen (CO2, methaan enz.) met elkaar te vergelijken, door deze om te rekenen naar de equivalente hoeveelheid van koolstofdioxide (CO2). 

Wat is het Green Offer?

Het Green Offer is een indicator voor het meten en vergelijken van de milieuprestaties van een product. 

Het is gebaseerd op een vereenvoudigde methodologie1 die is geverifieerd door een onafhankelijke instantie - Bureau Veritas - die de CO2e-emissies over de volledige levenscyclus van elk product berekent en deze vervolgens rangschikt in volgorde van prestatie. 

green-offer-nl

Wat betekent score A, B of C?

De producten worden als volgt ingedeeld in 3 categorieën - C (goed), B (zeer goed) of A (uitstekend):  

  • Categorie A: 20% met de laagste CO2eq-emissies 

  • Categorie C: 20% met de hoogste CO2eq-emissies 

  • Categorie B: de producten daartussenin 

Als er niet genoeg leveranciers en producten zijn om een betrouwbare vergelijking te maken en een score toe te kennen, wordt alleen het groene blaadje aangeduid om aan te geven dat er CO2eq-informatie beschikbaar is. Dit betekent ook dat de leverancier moeite heeft gedaan om op transparante wijze gegevens te verstrekken en zijn impact op het milieu aan te geven. 

Wat zijn de voordelen voor klanten en eindgebruikers?

Hoewel klanten nu op verschillende gebieden met scores bekend zijn, zoals energie-efficiëntie of voeding, zijn er maar weinig sectoren waar ondernemingen de CO2eq-emissies van hun producten berekenen en delen. Toch is het meten van deze uitstoot essentieel als we de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs willen halen. 
 

Het Green Offer heeft twee hoofddoelen: klanten helpen de beste beschikbare technologieën te vinden en hen voorzien van betrouwbare informatie om hun CO2eq-emissies aan te pakken, door middel van de onderstaande criteria: 

Screenshot 2024-01-16 at 15.16.17

Hieronder vindt u twee voorbeelden van de toepassing ervan:

Waar kan ik het Green Offer vinden?

De producten worden met hun score en emissies gepresenteerd in de webshop van de groep. Dit initiatief is volledig in lijn met de duurzame en digitale transformatie van Sonepar. Zijn teams voor duurzame en digitale ontwikkeling zorgen ervoor dat de oplossing op de juiste manier wordt geïmplementeerd. 

Een initiatief in voortdurende ontwikkeling

De lancering van het Green Offer is een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van informatie over emissies in de distributiesector voor elektrisch materiaal, maar er is nog een lange weg te gaan. 

Sonepar richtte tot nu toe zijn aandacht op de score van de producten waarvoor de leveranciers al milieugegevens hadden. En dat is maar een fractie van de 60.000 leveranciers waarmee Sonepar samenwerkt. De groep hoopt een dynamiek teweeg te brengen door aan te tonen hoe waardevol het voor klanten is om over informatie over broeikasgassen te beschikken. 

In de toekomst zullen klanten van Sonepar in staat zijn om gegevens samen te voegen om de emissies over de volledige levenscyclus voor grote projecten of gebouwen te berekenen. Eindklanten kunnen deze resultaten dan gebruiken om hun eigen CO2-voetafdruk per huishouden te berekenen. 

Sonepar verwacht ook dat er nog veel meer leveranciers zich bij het initiatief zullen aansluiten. Omdat steeds meer klanten milieubewuste keuzes willen maken, vormt het Green Offer een benchmark waar andere spelers in de elektriciteitsdistributie zich bij kunnen aansluiten. 

De circulaire economie en haar noodzaak om hulpbronnen te behouden, maar ook om mensen te beschermen tegen producten die vervuilen of schadelijk zijn voor de gezondheid, zijn ook belangrijke aandachtspunten voor bedrijven en overheden. Mettertijd zal het Green Offer van Sonepar verder uitgebreid worden, zodat klanten de beste keuzes kunnen maken om de natuurlijke hulpbronnen van de planeet te behouden en het welzijn van haar bewoners te garanderen. 

Meer weten over het Green Offer van Sonepar?

Lees meer

Technische noot

Hoe is de methodologie opgebouwd? 

 De Green Offer-methodologie is gebaseerd op de volgende stappen:  

  • Sonepar stelt de berekeningsmethode per productfamilie vast, die door Bureau Veritas wordt geverifieerd. 
     

  • De leveranciers van Sonepar delen hun milieuprestatieverklaringen en een grote hoeveelheid technische gegevens van hun producten met Sonepar. 
     

  • De kwaliteit van de gegevens wordt gecontroleerd en vervolgens berekent Sonepar de CO2eq-emissies over de volledige levenscyclus van elk product, inclusief constructie, transport, gebruik en einde van de levensduur. 

Screenshot 2024-01-16 at 15.11.23
  • De CO2-voetafdruk wordt uitgedrukt in kg CO2eq, die niet alleen CO2 omvat, maar ook de broeikasgassen die worden aanbevolen door het IPCC (IPCC Third Assessment Report, 2001). 
     

  • Na het berekenen van de CO2-uitstoot krijgen de producten een label: A, B of C. Er zijn minstens 30 producten en 2 leveranciers nodig om de producten met een representatieve statistische steekproef met elkaar te kunnen vergelijken.