Voor 20 uur besteld, volgende werkdag geleverd (vrijdag tot 19 uur) | + 50 000 artikelen op voorraadMeer info

Homepage

Bliksembeveiliging en differentieel type B zijn essentieel voor veilige installaties

“Help je installatie niet naar de bliksem”

Een elektrische wagen die tijdens het laden ernstige averij oploopt als gevolg van een blikseminslag. Een elektrische installatie die onveilig wordt door een isolatiefout bij een lift of een laadpaal. Het zijn maar twee voorbeelden van schadegevallen die je liever vermijdt. Gebruik maken van oplossingen die de veiligheid van je installatie bevorderen, is daarom een absolute aanrader, zelfs al zijn sommige producten – zoals bliksembeveiliging – nog niet wettelijk verplicht door het AREI. Bertrand Kyndt (extern productspecialist Electrical Distribution) en Niels De Vreese (Product Manager Datacom) van Cebeo staan stil bij de noodzaak van de differentieel type B en bliksembeveiliging.

Het beschermen van mensen tegen elektrische schokken, als gevolg van een onrechtstreeks contact: dat is de belangrijkste functie van een automatische differentieelstroominrichting. “Binnen deze differentieelschakelaars heb je vier hoofdklassen, waarvan het type A de meest gebruikte is”, legt Bertrand Kyndt uit. “Een differentieel type A moet functioneren bij een isolatiefout. Deze ‘foutstroom’ kan een zuivere wisselstroom zijn, een gelijkstroom met pulsen of de combinatie van een DC-component van maximum 6mA en een gelijkstroom met pulsen.”


Er bestaat evenwel een kans dat de differentieelschakelaar type A niét afschakelt bij een foutstroom met een gelijkstroomcomponent die groter is dan 6mA DC. 

20201027_125233_1

“We spreken dan van blindheid bij de differentieel type A”, vervolgt Bertrand. “Als dat het geval is, is het belangrijk dat de installatie met een differentieel type B is uitgerust. Die reageert namelijk ook op andere foutstromen, zoals een zuivere gelijkstroom of overal waar een gelijkrichter wordt gebruikt. Ook voor frequentieregelaars, die je het meest in industriële toepassingen terug vindt, is een type B meestal de beste oplossing.”

Ruime interesse voor infosessies

Het belang van een differentieel type B stijgt met de groeiende populariteit van elektrische wagens. “Zo stipuleert het AREI dat een dergelijke schakelaar verplicht is bij laadsystemen voor elektrische voertuigen en voor bepaalde liften met frequentieomvormers. Bij elektrische wagens kan de differentieel type B zich in het laadstation zelf of in de elektrische kast bevinden. Afhankelijk van de productspecificaties, weet de installateur dan of het nodig is om een type B in het bord te voorzien. Het is een standaardproduct dat zich eenvoudig laat installeren."

DE_2022_9_SoHe_PV33_RL_Bild6

“Een differentieel type B is verplicht bij laadsystemen voor elektrische voertuigen en voor bepaalde liften met frequentieomvormers.”

Bertrand Kyndt - Extern productspecialist Electrical Distribution

Cebeo organiseerde onlangs een aantal informatiesessies over de AREI-verplichtingen inzake deze differentieelstroominrichtingen. “We noteerden daarbij een massale aanwezigheid van installateurs. Het verheugt ons dat zij de noodzaak van dergelijke vormingsmomenten beseffen. Door de opkomst van elektrische wagens zullen steeds meer werkgevers ook laadpalen laten installeren bij medewerkers die een EV-voertuig als bedrijfswagen krijgen. Bij dergelijke projecten is de installatie van een differentieel type B cruciaal én verplicht.”

Bliksembeveiliging

In tegenstelling tot de differentieel type B bij toepassingen zoals laadpalen en liften, legt het AREI bliksembeveiliging niet als een verplichting op bij elektrische installaties in de residentiële markt. “In principe is de kans op een blikseminslag relatief klein. We zien heel vaak dat de eindklant dit pas als een prioriteit beschouwt als hijzelf, of iemand uit zijn familie- of kennissenkring, toestelschade heeft opgelopen als gevolg van een blikseminslag”, legt Niels De Vreese (Product Manager Datacom) uit.

In lastenboeken voor kantoorgebouwen en andere commerciële/industriële gebouwen is dit meestal wel opgenomen, net als bij bepaalde kritische gebouwen, zoals ziekenhuizen. In de residentiële markt is het dus niet verplicht, tenzij bij projecten in regio’s die veel gevoeliger voor blikseminslagen zijn. Zonder verplichting bieden installateurs het ook niet standaard aan, omdat het een extra kost impliceert. Bliksembeveiliging spitst zich toe op het beschermen van de installatie zelf, niet van personen. “Een bliksembeveiliging schakelt de elektrische installatie niet uit. Dit toestel zorgt ervoor dat de overspanning, die ontstaat door een blikseminslag, direct wordt afgeleid naar de aarde. Zo kan de overspanning zich niet verspreiden in de elektrische installatie en veroorzaakt ze dus geen schade”, aldus Bernard Kyndt.

Een directe of onrechtstreekse blikseminslag is geen pretje. De overspanning op de elektrisch geleidende leidingen kan tot schade leiden op toestellen zoals computers, televisies, keukenapparatuur en andere opladende apparatuur (smartphones, tablets…).

De echte doorbraak van bliksembeveiliging zal er pas komen bij een belangrijke verandering in het wettelijk kader (AREI).

Verzekeringen

De echte doorbraak van deze productgroep zal er pas komen bij een belangrijke verandering in het wettelijk kader (AREI). “Akkoord, omwille van het budget is bliksembeveiliging vaak de eerste investering die de eindklant laat sneuvelen als het om zijn elektrische installatie gaat, maar toch raden wij elke installateur ten stelligste aan om mensen van de meerwaarde te overtuigen. Ook dat heeft deels te maken met de opkomst van elektrische wagens en laadinfrastructuur: je wil het liever niet meemaken dat je auto, tijdens het laden, letterlijk naar de bliksem wordt geholpen.”

PB111261_web

Naast een aanpassing van het AREI, is het best mogelijk dat ook verzekeringsmaatschappijen bliksembeveiliging zullen verplichten, zeker bij polissen voor EV-voertuigen. “Als het aantal schadegevallen zal oplopen, mogen we dergelijke aanvullingen in de verzekeringsdocumenten zeker verwachten”, besluit Niels.