BOPP-certificaat van Schneider Electric beloont Cebeo voor digitale transformatie

"Ook online streven naar optimale klantenbeleving"

Via alle beschikbare verkoopkanalen iedere b2b-klant een optimale ervaring laten beleven: het is de ambitie van elke zichzelf respecterende groothandel. Cebeo timmert vanuit die doelstelling al jarenlang nauwgezet aan de verbetering van de webshop. Via het BOPP-programma (Best Online Partner Program) werkt het daarvoor intens samen met Schneider Electric. Met succes: recent ontving Cebeo het BOPP-certificaat van deze strategische partner. “We zijn vastberaden om onze e-commerce-diensten in de toekomst naar een nog hoger niveau te tillen”, zijn zowel Elke Pauwels (Schneider Electric) als Kurt Vandoorne (Cebeo) enthousiast.

De digitale transformatie van Schneider Electric is niet nieuw. De wereldwijde specialist in energiebeheer en automatisering was al langer bezig met een geslaagde evolutie richting een omnichannel-verhaal, waarin online- en offlinediensten elkaar krachtig versterken.

“Twee jaar geleden heeft dat geleid tot de ontwikkeling van de BOPP-visie (Best Online Partner Program)”, verduidelijkt Elke Pauwels, Director eCommerce voor België en Nederland bij Schneider Electric. “We willen de e-commercetransformatie met onze kernpartners versnellen door samen online end-to-end business te stimuleren, gebaseerd op een sterke samenwerking en data-gedreven inzichten. Op die manier kunnen we elke B2B-eindklant de best mogelijke digitale ervaring over het integrale Schneider Electric-aanbod van producten en oplossingen, laten beleven.”

IMG_5090

Gepersonaliseerde aanpak

Die versnelde aanpak is mogelijk door gebruik te maken van een specifiek framework, dat toelaat om alle e-commerce-aspecten verder op te bouwen, met een optimale klantenbeleving als doelstelling.

Het strategisch programma moet toelaten om via de digitale snelweg bestaande klanten beter te bedienen én potentiële nieuwe klanten te bereiken. “In functie daarvan werken we op verschillende assen. Zo bekijken we bijvoorbeeld nauwgezet het ‘online’-profiel van diverse klantengroepen: wie koopt wat digitaal, welke verwachtingen koestert welke eindklant en hoe kunnen we hem het best mogelijk op zijn wenken bedienen? Het is de bedoeling om ook online te evolueren naar een zo gepersonaliseerd mogelijke aanpak, waarbij elke klant een comfortabele digitale ‘reis’ beleeft.”


Uitgebreide documentatie

De uitrol van het BOPP-programma bij Cebeo impliceert een zo mogelijk nog intensere samenwerking met Schneider Electric. “Vanuit de BOPP-visie willen we de B2B-klant een zo goed mogelijk beeld over ons integrale aanbod geven”, verklaart Elke Pauwels. “Zo willen we elk product ook online zo correct mogelijk omschrijven en documenteren, zodat iedere klant automatisch terecht komt bij de producten en oplossingen die hij voor elk project specifiek nodig heeft. Regelmatig bekijken we ook welke producten digitaal de meeste groei kunnen genereren, zodat we die via gerichte promotieacties extra in de schijnwerpers kunnen zetten.”


IMG_3377 (1)

Het doorlopen van het traject is bij Cebeo heel vlot verlopen. “Dat danken we aan het feit dat Cebeo al vrij goed met onze aanpak vertrouwd was: ook op digitaal vlak werkten we vroeger al nauw samen. Door de strategie nu via een framework te stroomlijnen, kunnen we gedetailleerder de verbeterpunten inschatten. Cruciaal daarbij is het gebruik van productdata: hoe beter onze partners die ‘basics’ beheersen, hoe sneller de e-commercetransformatie kan verlopen.”

Medio juni kreeg Cebeo van Schneider Electric het ‘BOPP Adopter’-certificaat toegekend. “Dit maakt duidelijk dat Cebeo al voor de start van BOPP sterk bezig was met het verbeteren van de digitale klantenervaring. Een ‘Adopter’ heeft al meer knowhow en ervaring verzameld dan een ‘Novice’, die nog aan het begin van zijn digitale transformatie staat. Op termijn kan iedere Adopter nog doorgroeien tot een ‘Leader’, die elke klant op een heel gepersonaliseerde manier bedient.”

Het is de bedoeling om ook online te evolueren naar een zo gepersonaliseerd mogelijke aanpak, waarbij elke klant een comfortabele digitale reis beleeft.”

Elke Pauwels (Schneider Electric)

Geavanceerde zoekmachine

Het harde werk dat de teams van Schneider Electric en Cebeo gezamenlijk hebben verricht, leidde al tot significante verbeteringen in de presentatie van Schneider Electric op de nieuwe Cebeo-webshop. “Dat merken we ten eerste aan de verbeterde mogelijkheden om de producten te vinden”, getuigt Kurt Vandoorne, Head of Digital Strategy and Change Office bij Cebeo. “De webshop beschikt over een geavanceerde zoekmachine met geoptimaliseerde filtermogelijkheden, waardoor onze klanten daadwerkelijk sneller terechtkomen bij de Schneider-items in ons aanbod. Bovendien maakt de zoekmachine gebruik van AI (artificiële intelligentie), waardoor de resultaten in de toekomst nog verder zullen verbeteren.”

Schneider profileert zich ook als een schoolvoorbeeld voor het aanleveren van kwalitatieve data. “Dat weerspiegelt zich in gedetailleerde technische specificaties met datasheet en kenmerken, duidelijke foto’s, mogelijkheden voor cross-selling en upselling, enzovoort. Daardoor kunnen we die producten heel compleet aan onze klanten aanbieden. Nu al plukken we de vruchten van die aanpak, maar we zitten nog maar in de beginfase. Het wordt dus nóg beter.”

Andere verbeteringen zijn de intuïtievere navigatie en de snelle laadtijden. Daarnaast is de webshop ook op mobiele toestellen, zoals een smartphone en een tablet, erg gebruiksvriendelijk. “Heel binnenkort lanceren we ook de configuratoren van Schneider én de mogelijkheid om bepaalde informatie te boosten op het juiste moment in de digitale reis van de klant. Met die informatie bedoel ik onder meer lanceringen van producten, het aanbod aan selectoren, strategische promotie, enzovoort”, aldus Kurt Vandoorne.

“BOPP laat ons toe om een verhoogde digitale bereikbaarheid van het Schneider-aanbod te realiseren.” 

Kurt Vandoorne (Cebeo)

Geen doel op zich

Cebeo kan zich helemaal vinden in de BOPP-visie van Schneider. “Het is een heel mooi programma, waarbij we ons vooral op kwaliteit willen focussen”, vindt Kurt. “Door nauw samen te werken en alles van dichtbij op te volgen op basis van data, zullen de resultaten ongetwijfeld nog beter worden. Het spreekt voor zich dat het behalen van het certificaat ons erg blij en trots maakt, maar we mogen het niet als een doel op zich zien. BOPP is vooral een intensieve samenwerking waarbij we door voortdurende verbetering, innovatie en differentiatie een verhoogde digitale bereikbaarheid van het Schneider-aanbod ambiëren en realiseren.”

Ook Elke Pauwels is erg positief. “De uitrol van het BOPP-programma zal leiden tot een sterkere online- én offline-groei. Het spreekt voor zich dat wij ook in de toekomst Cebeo maximaal zullen blijven ondersteunen. Door aanlevering van diverse tools en middelen, kunnen we de progressie nog een extra dimensie geven, zodat Cebeo in 2024 het BOPP-certificaat opnieuw kan binnenhalen.”