Cebeo lanceert duurzaamheidslabel onder de noemer ‘Green Offer’

Duurzaamheid en energiezuinigheid worden hoe langer hoe belangrijker bij bouw en renovatie. Cebeo pakt uit met een nieuw initiatief dat installateurs en bouwprofessionals zal helpen om hun ecologische voetafdruk en die van hun klanten te beperken. Het nieuwe Green Offer omvat een selectie producten die een duurzaamheidslabel krijgen op de webshop. Cebeo is de eerste Belgische elektrodistributeur die zo’n aanbod lanceert.  

Green-Offer

Cebeo en de Sonepar Group nemen een hele reeks initiatieven rond duurzaamheid. We willen onze partners en klanten aansporen om hetzelfde te doen. Op die manier leveren we samen een bijdrage om de CO2-uitstoot te beperken en de klimaatdoelstellingen te halen. Het gaat dan onder meer om het opleiden van onze medewerkers, zodat iedereen onze duurzaamheidsdoelstellingen kent en ze mee kan helpen realiseren. Voorts hebben we een actieplan uitgewerkt om onze CO2-uitstoot en ons afval te verminderen.
 

Sonepars methodiek is een wereldprimeur

Tot slot promoten we duurzame producten. Zo hebben we het Green & Smart-gamma dat klanten helpt om de energietransitie te maken met aangepaste oplossingen inzake hernieuwbare energie, slimme technologie en elektromobiliteit. Daarnaast komen er nu ook producten met een specifiek Green Offer-label.  

Het Green Offer is een wereldprimeur. De Sonepar Group heeft samen met keuringsorgaan Bureau Veritas een nauwkeurige methodiek op punt gesteld om de ecologische impact van producten te berekenen. Ze brengt de CO2-uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van een product in kaart: vanaf de productie, over de distributie, het gebruik tot en met de verwerking aan het einde van de levensduur.
 

Drie scores op basis van objectieve data

Op basis van al die elementen, en na een vergelijking met een soortgelijk product van een andere leverancier, krijgt een product dan een label A, B of C toegekend, waarbij A de beste score is en C het minst goede resultaat. Voor het berekenen van de score baseren we ons op eigen data van Cebeo en Sonepar en op de milieuproductverklaring die leveranciers zelf aanleveren. Het voordeel van deze methode is dat producten vergeleken worden op gelijkwaardige basis.


Deze methodiek wordt geleidelijk aan uitgerold voor diverse producten. De Sonepar Group werkt hiervoor onder meer samen met leveranciers als ABB, Schneider Electric, Siemens, Hager, Zumtobel, Ledvance, Nexans, Prysmian, Eaton. Maar Cebeo is ook lokaal in overleg met Belgische leveranciers. Hoe meer bedrijven de nodige data aanleveren en hun score valideren, hoe ruimer het aanbod van het Green Offer op de webshop zal worden.
 

Duurzaamheidsinformatie wordt steeds belangrijker

De lancering van dit Green Offer is een nieuwe stap om klanten te helpen bij het bepalen van hun CO2-voetafdruk en hun rapportage rond duurzaamheid. Vanaf 2024-2025 wordt ESG-rapportage door Europa opgelegd voor grotere bedrijven. Hoe langer, hoe meer zal de ecologische impact van producten ook belangrijker worden in het aankoopgedrag van eindklanten, zowel in B2B als in B2C. Wij zetten alvast de eerste stap om installateurs en bouwprofessionals hierop voor te bereiden.

Meer over ons Green Offer

Ontdek meer over Green offer in deze Sonepar video