You are using an outdated browser. Upgrade your browser today to better experience this site.

24-uurservice is kers op de taart van logistieke diensten bij Cebeo

Het zal je maar overkomen: je bent als installateur bij je bestelling één cruciale technische component vergeten, waardoor je niet verder kan. Of tijdens het weekend is een deel van de sturing uitgevallen, die je industriële eindklant ertoe noopt zijn productie of bedrijfsprocessen plots tijdelijk stop te zetten. Op dat moment is kunnen vertrouwen op de nonstopdienstverlening van Cebeo, een enorme troef. Het is één van de manieren waarmee Cebeo bewijst dat het voor klanten nog een versnelling hoger kan schakelen. Philip Depoortere (Assistant Warehouse Manager) en Piet Van Eenoo (Senior Project Manager) leggen uit hoe dat in zijn werk gaat.

nonstopdienstverlening Cebeo

 

Razendsnel anticiperen op dringende noden

De 24-uurservice van Cebeo bestaat al een tijdje en wordt sindsdien regelmatig gebruikt door klanten. “In 2019 zijn we in drie ploegen beginnen werken, met ook een nachtshift”, vertelt Philip Depoortere. “Daardoor kunnen we nog beter reageren op dringende bestellingen.”

De procedure is eenvoudig: wie hoogdringend iets nodig heeft en daarvoor de 24-uurservice wil inschakelen, neemt contact op via IP Global. “De klant meldt zich aan. Het callcenter controleert de voorraad en geeft het order in. Tijdens de week schakelen we dan meteen iemand in die op dat moment in ons CDC werkt, om de picking op te starten of om – indien nodig – kabels te snijden. In het weekend krijgt de persoon die wachtdienst heeft een signaal, waarna die zich zo snel mogelijk naar het CDC begeeft om de bestelling in orde te maken. Dat gebeurt doorgaans binnen het uur. Alleen ‘cable cutting’ is tijdens het weekend niet mogelijk. De materialen worden vervolgens zo snel mogelijk op de werf of bij de eindklant geleverd.”

 

Philip Depoortere (Assistant Warehouse Manager)

“Sinds het opstarten van de nachtdienst verloopt de flow nog vlotter, vermits we niet meer moeten wachten op iemand met wachtdienst.”

Philip Depoortere

opstarten nachtdienst

 

Optimalisering

Het gaat dan logischerwijs niet om ‘commodity’-producten, maar wel om items die specifiek noodzakelijk zijn om een installatie draaiende te houden, zoals sturingsmateriaal. “Sinds het opstarten van de nachtdienst verloopt die flow nog vlotter, vermits we dus niet meer moeten wachten op iemand met wachtdienst. Sowieso vertrouwen we de picking van en de verantwoordelijkheid over dergelijke orders toe aan personen die bij ons ‘in the cockpit’ zitten en dus een belangrijke verantwoordelijkheid dragen.”

Op dit moment gebeurt de ordersamenstelling voor de 24-uurservice nog vanuit het CDC in Moeskroen. Cebeo is volop bezig met het opstellen van efficiënte procedures om deze dienstverlening vanaf medio 2023 vanuit het nieuwe CDC in Blandain te behartigen. “De kans is groot dat alles dan nog accurater zal gebeuren, vermits we daar met een automatisch magazijn kunnen werken. Ook op dat vlak zullen we onze service dus nog kunnen optimaliseren”, denkt Philip Depoortere.

 

‘Neen’ is geen optie

De ingebruikname van het nieuwe Cebeo Distribution Center (CDC) vanaf september 2023, zal het niveau van de logistieke diensten nog een extra dimensie geven.

“Een klant betaalt al lang niet meer puur om een product van A naar B te brengen”, pikt Piet Van Eenoo in. “Hij eist toegevoegde waarde en die bieden we op alle mogelijke manieren. De regel bij ons is simpel: we zeggen nergens ‘neen’ tegen, in principe kan dus alles. Nu gebeurt dat nog vanuit Moeskroen, het huidige epicentrum van onze logistieke activiteiten. Daar verzorgen we dergelijke services tussen de orderpicking voor de 15.000 à 18.000 expeditielijnen die hier dagelijks de deur uitgaan, in. Op dit moment gebeuren die extra services nog volledig manueel en dus niet geïntegreerd in onze ‘highway’. Eens het nieuwe CDC operationeel is, zullen die diensten wel volledig ingebed zijn. Eerst zullen we er twee VAS-stations (‘Value Added Service’-stations, red.) in gebruik nemen, vermoedelijk zullen dat er op termijn zeven worden.”

nieuwe Cebeo Distribution Center (CDC) vanaf september 2023

 

logistiek vrachtwagen
Piet Van Eenoo (Senior Project Manager)

“De regel is simpel: we zeggen nergens ‘neen’ tegen, in principe kan dus alles.”

Piet Van Eenoo

 

Datacenters in Bastogne

Een prachtig voorbeeld van wat Cebeo op logistiek vlak kan, is de service die het verzorgde voor de installateur van de twee nieuwe datacenters van BNP Paribas in Bastenaken. “We hebben toen alle componenten per kast in een kooi samengebracht en naar Bastogne gebracht. Ter plaatse heeft één van onze magazijniers al die items uit de verpakking gehaald en bij de betreffende kasten gezet, zodat de installateur zich alleen maar hoefde om te draaien om de juiste componenten te vinden en die meteen in de kast te installeren.”

Die service op maat verzorgde het CDC ook voor een klant die 20 gereedschapskisten voor zijn technische medewerkers bestelde. “Voor elke kist dienden we heel specifieke gereedschappen te voorzien, die in de kist te plaatsen en de naam van de mekanieker op de kist te graveren. Geen probleem. Nog een voorbeeld is dat van een villabouw waar we alle specifieke elektrotechnische componenten per kamer op een aparte palet hebben geleverd, wat het zoekwerk voor de medewerkers van het installatiebedrijf aanzienlijk beperkte.”

Ook voor installateurs die vooral in de industrie actief zijn, bewandelt Cebeo de ‘extra mile’. “Voor heel specifieke vragen gaan we altijd in dialoog met de klant en onze verkoper, om te bekijken welke wensen er zijn, hoe wij daarop kunnen inspelen, tegen wanneer dat moet gebeuren en welke kost eraan is verbonden. Per slot van rekening zijn dat zeer arbeidsintensieve diensten.”

 

Minimale foutenkans

Het nieuwe CDC omvat onder meer een semi-automatisch magazijn, opgedeeld in verschillende zones voor materialen van allerlei pluimage. “Het is de bedoeling dat we die zones zoveel mogelijk zullen samenbrengen: consolideren staat centraal. Dat betekent onder meer dat we veel artikels samenbrengen en als één geheel naar de klant versturen.”

De robot brengt voor elke bestelling de producten automatisch ‘goods to man’, die er de juiste aantallen uitneemt en via ‘pick to light’ bij de juiste bestemming legt. De kans op (menselijke) fouten zal daardoor enorm verminderen.”

Momenteel zijn leveranciers Stow en Knapp volop bezig met de opbouw van de rekken voor het semi-automatisch magazijn, dat net als het nieuwe WMS (software voor warehouse management) live gaat in september 2023. “Door de schat aan kennis en ervaring die we door de jaren heen al hebben opgebouwd, is de creatie van het CDC louter het resultaat van eigen expertise. We hebben ons continu laten ‘challengen’ door Deloitte: voornamelijk op de door ons gebruikte data, maar ook  op onze manier van aanpak en de selectie van systemen.”

 

logistiek medewerker

Gedetailleerde tests

In functie daarvan, wordt de nieuwe aanpak eerst grondig getest. “Vanaf januari 2023 zullen we alle nationale bestellingen van fotovoltaïsche panelen (waarvan de voorraad zich in Kortrijk bevindt) laten behandelen door het nieuwe WMS, zodat we het moderne systeem helemaal in de vingers krijgen. Vanaf mei-juni 2023 gaan we van start met interne tests in Blandain. We laten dus niets aan het toeval over.”

Eens het nieuwe CDC op volle toeren draait, hoopt Cebeo er zoveel mogelijk (eind)klanten en installatiebedrijven te ontvangen. “Door in realiteit te zien hoe wij te werk gaan, zullen zij vermoedelijk allerlei suggesties doen over wat er nog meer mogelijk is. Dat kan veel inspiratie opleveren om ons logistiek serviceniveau nog hoger te tillen. Sowieso zullen we een stuk duurzamer te werk gaan, want we leveren alles vanaf dan niet meer in plastic en karton, maar in herbruikbare bakken, stuk voor stuk gemaakt uit gerecycleerde grondstoffen”, besluit Piet Van Eenoo.

 

“Snelle leveringen zijn erg praktisch”

 

Ruben Deschietere (Dubois Control)

Dubois Control, opgericht in 1975, legt zich vooral toe op HVAC, elektrotechniek en audio-video-installaties. Bij deze onderneming uit Lauwe gaan ze er prat op een geïntegreerde oplossing aan te bieden, waarbij diverse technieken nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. Een flexibele partner als Cebeo speelt een prominente rol in dat verhaal.

“Vaak volstaat een simpel telefoontje om bepaalde dringende bestellingen nog tijdig in orde te krijgen.”

 

“Wij staan voor kwaliteit en service”, stipt Ruben Deschietere, medeverantwoordelijke voor aankopen en logistiek bij Dubois Control, aan. “Daarom is het een grote toegevoegde waarde als onze leveranciers proactief meedenken en –werken. Cebeo levert ons zeer waardevolle services. In eerste instantie weerspiegelt zich dat in de snelheid van leveringen. Wat we vandaag voor 19 uur online bestellen, levert Cebeo morgenvoormiddag af op ons kantoor. Als het om echt grote bestellingen gaat, gebeurt de levering op de werf. Ook hun vertegenwoordigers stellen zich heel flexibel op: vaak volstaat een simpel telefoontje om bepaalde dringende bestellingen nog tijdig in orde te krijgen.”

 

Snelle oplossing

Zo had de onderneming recent voor een bepaalde realisatie extra kabelgoten nodig. “In het CDC in Moeskroen bleken ze van dat item nog voldoende stuks op voorraad te hebben. Eén rit naar het logistieke hart van Cebeo volstond voor een snelle oplossing. Het bewijst dat ze bij Cebeo zeer goed in staat zijn om accuraat te reageren op dringende behoeften.”

“We hebben zelf van heel wat artikelen ook een bepaalde voorraad hebben. Toch doen we geregeld een beroep op de 24 uur-service van Cebeo. Dat gebeurt vooral tijdens oproepen gedurende wachtdiensten en in het weekend. Het is heel nuttig dat Cebeo daar snel en gevat op inspeelt”, besluit Ruben Deschietere.

 

 


 

TERUG NAAR CEBEO industry 6

 

Contact
Wij gebruiken  cookies
Wij gebruiken  cookies  om uw gebruikerservaring te verbeteren.