You are using an outdated browser. Upgrade your browser today to better experience this site.

Services bieden is cruciaal en prioritair in de strategie van Cebeo

Christian Van Wallendael (Vice President Business Strategy & Transformation)

“Onze diensten maken het leven van de klant eenvoudiger”

De Belgische installateur kent Cebeo als een toonaangevende groothandel voor elektrotechnische componenten. Dat klopt ook, alleen doet de Belgische marktleider zoveel meer dan dat. Door de jaren heen is een breed dienstenaanbod ontwikkeld, dat in de toekomst nog meer op de noden van de klant zal worden afgestemd. “We willen ons blijven differentiëren door de meerwaarde die we op dat gebied creëren”, vertellen Christian Van Wallendael (Vice President Business Strategy & Transformation) en Jappe Bulckaen (medewerker bij Service Development). 

De initiële taak van een groothandel is vrij duidelijk. De klant verwacht van zo’n partner in eerste instantie dat de door hem bestelde materialen op het afgesproken moment aan de afgesproken worden geleverd. “Die basis moet altijd goed zitten, maar bij Cebeo beperken we ons al lang niet meer tot die taak alleen”, vertelt Christian Van Wallendael. “We vinden het heel evident om voor toegevoegde waarde te zorgen door een dienstenaanbod dat het professionele leven van de klant eenvoudiger maakt. De laatste jaren merken we dat dit nog belangrijker wordt, door de shift van producten naar services. De service is geëvolueerd naar een product an sich. Zowel in de residentiële, de tertiaire als de industriële markt willen we via onze sales managers de voordelen van die diverse diensten nog beter in de verf zetten.”

 

Hoger bewustzijn cultiveren

“Ons dienstenaanbod is heel divers en vrij uitgebreid”, vult Jappe Bulckaen aan. “Niet elke installateur weet dat. We vonden het intern dermate normaal dat ze er waren, dat we er niet altijd extern over hebben gecommuniceerd. We zijn volop bezig om het bewustzijn over de meerwaarde van die diensten intern én extern gevoelig te verhogen, zodat iedere klant weet dat ze bestaan. Op die manier kunnen we de langetermijnrelatie met de klanten verder uitdiepen.”

Christian Van Wallendael is het daar volmondig mee eens. “Onze wereld transformeert onwaarschijnlijk snel. Door verstandig uitgekiend ‘change management’ willen we onszelf en de markt zo goed mogelijk aanpassen van de situatie op vandaag (‘as is’), naar hoe alles in de toekomst zal evolueren (‘to be’). Intern zijn we volop bezig met het uitstippelen van de weg die we op dat vlak idealiter bewandelen. Eén van de speerpunten wordt sowieso de communicatie over en verdere ontwikkeling van diensten die voor onze klanten een heel beperkte investering vormen en tegelijk een meerwaarde creëren inzake installatiecomfort, leveringssnelheid, voorsprong op de concurrentie, et cetera. Hij rekent voor die diensten op ons team, dat dankzij allerlei tools nu nog beter in staat is om dergelijke services nauwkeurig op te volgen en te monitoren.”

 

“Herstellingen, ‘refurbishment’ en nazorg van toestellen zullen op het voorplan treden.”

 

Korter op de bal

Met andere woorden: de klant zal nog beter weten waarvoor hij bij Cebeo allemaal terecht kan. “Zeker als het nieuwe Cebeo Distribution Center volledig operationeel is, zullen we nog gevatter op de behoeften van installateurs kunnen inspelen. Nu al is het zo dat bestellingen die vandaag tot 15 uur besteld worden, morgen vanaf 6 uur beschikbaar zijn. In de toekomst zal het uur van die ‘cut off’ vermoedelijk nog wat later liggen, waardoor we nog korter op de bal spelen. Ook voor machinebouwers en installateurs die de industrie bedienen, zal dat een grote troef zijn.”

Eén van de aspecten waar Cebeo sowieso nadrukkelijker mee bezig zal zijn, is circulariteit. “Duurzaamheid speelt een almaar belangrijkere rol in onze economie”, stipt Christian aan. “De tijd is voorbij dat producten die niet meer voldoen of waar iets mis mee is, linea recta in de vuilnisbak of richting containerpark verdwijnen. Herstellingen, ‘refurbishment’ en nazorg van toestellen zullen op het voorplan treden. Op die manier zullen bestaande componenten, installaties of machines langer meegaan of een tweede leven krijgen.”

Cebeo services

“Investeren in service zal elke installateur comfortabeler, efficiënter en professioneler laten werken.”

 

Hoger rendement

Ook voor het achterlaten van materialen op de werf, kan Cebeo een zeer waardevolle service verlenen. “Installateurs en andere aannemers hebben sowieso de verplichting om werven proper achter te laten. Door hiervoor te vertrouwen op onze professionele service, kunnen ze zich sneller en beter op hun eigenlijke kernactiviteiten concentreren. Klanten die niet of minder vertrouwd zijn met het ontwerpen van installaties of elektrische borden in 3D, kunnen ook daarvoor bij ons terecht. De schaarse vergoeding die ze hiervoor betalen, wordt ruimschoots gecompenseerd door de tijdswinst die ze daardoor boeken en door de expertise waarop ze kunnen rekenen. Investeren in service zal elke klant comfortabeler, efficiënter en professioneler laten werken. Sowieso resulteert dat in een hoger rendement. We zijn blij dat we daartoe kunnen bijdragen”, besluit Christian Van Wallendael

 


 

TERUG NAAR CEBEO industry 6

 

Contact
Wij gebruiken  cookies
Wij gebruiken  cookies  om uw gebruikerservaring te verbeteren.